Zoeken
  • Mario

Schrijf je in voor onze Ontdek Je Eigen KRACHT! dag op 1 mei 2022

Op 1 mei 2022 kan je deelnemen aan een dag vol en dag vol leren - ontwikkelen - bewegen - rust - ademhalen - energie - gezondheid - pilates - shiatsu - meditatie.


Locatie - Heerlijckyt van Elsmeren - Geetbets - van 10 tot 16u30


Maximaal 20 deelnemers!


We nemen je die dag mee op reis door je eigen lichaam. Er is onder andere een initiatie van pilates en een kennismaking met het zelfhelend vermogen van je lichaam via shiatsu voorzien.


We geven je meer inzicht in wat voeding met je lichaam doet en nog veel meer! Kortom een gevulde dag in het fantastische kader van het domein van de Heerlijckyt van Elsmeren - Geetbets.


Tijdens de dag zijn alle dranken, een heerlijcke lunch en een afsluitend 4 uurtje inbegrepen in de prijs van 130 euro per persoon.


Begeleid door :

Mario Vanderseypen - Holistisch Therapeut Zoutleeuw web : mario.vanderseypen.be

&

Kelly Schepers van Pure K Pilates Studio Boutersem web : pure-k-pilates.be


INSCHRIJVEN VIA DEZE KNOP:


of per mail :

info@mariovanderseypen.be. Vermeld het aantal personen dat je wenst in te schrijven en alle namen.


Na inschrijving ontvang je alle praktische info rond de dag zelf en hoe en waar je kan betalen. Opgelet : je inschrijving is pas bevestigd na betaling. Het aantal deelnemers is beperkt.

Tot 1 mei 2022 - Mario & Kelly


Even wat anders : Het belang van Vitamine D!


Vitamine D is een onmisbare vitamine voor onze gezondheid die helpt voor het behoud van een gezond immuunsysteem, bijdraagt tot het behoud van sterke botten en tanden en van belang is voor de spieren.

Gemiddeld heeft 7 op de 10 Belgen te weinig vitamine D, meestal zonder het zelf te merken.


Tijdens de winter spreken we zelfs over bijna 9 op de 10 Belgen! Dat komt omdat wij in België te weinig worden blootgesteld aan zonlicht en omdat onze voeding er erg weinig van bevat. Check je laatste bloedresultaat maar even. Als vitamine D getest is zit je waarschijnlijk te laag zoals de meeste Belgen.


Aangezien een langdurig tekort ernstige gevolgen kan hebben voor je gezondheid, ben je best goed op de hoogte.


Vorming en het behoud van sterke botten en tanden en je immuniteit


  • Je weet wellicht dat calcium dé bouwsteen is van sterke botten. Wat is het verband dan met calcium? In de darmen stimuleert vitamine D de opname van calcium uit de voeding en zorgt er zo voor dat er voldoende calcium aanwezig is voor de mineralisatie (opname van mineralen om kracht en densiteit te verhogen) van je botten en tanden.

  • Niet enkel botten, maar ook spieren hebben vitamine D nodig om goed te functioneren. Een vitamine D-tekort zal niet tot spierpijn leiden, maar een verminderde spierwerking kan leiden tot meer risico op evenwichtsverlies en valpartijen. Dit leidt vaak tot botbreuken, zeker bij senioren.

  • Vitamine D draagt bij tot het behoud van een goede immuniteit en helpt om een natuurlijke weerstand te behouden. Je immuunsysteem zorgt voor een natuurlijke weerstand tegen o.a. virussen en bacteriën die het lichaam proberen binnen te dringen.

De zon en vitamine D zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Deze zonnevitamine is immers een van de weinige vitamines die het lichaam zelf kan maken. Hoeveel vitamine D wordt aangemaakt verschilt van persoon tot persoon. Het hangt af van je leeftijd, huidkleur en de tijd die je spendeert in de zon. Ook de intensiteit van de UV-straling en de hoeveelheid onbedekte huid spelen een rol.


Echter, in België kan je niet voldoende vitamine D halen uit zonlicht…


Tijdens de herfst en winter is de UV-straling van de zon immers niet sterk genoeg om voldoende vitamine D aan te maken.

In de lente en de zomer volstaat het voor de meeste mensen om een kwartier tot een halfuur per dag in de zon te staan, maar dan wel liefst tussen 11u en 15u met je handen, armen en hoofd onbedekt. Dit lijkt gemakkelijk, maar dat is het niet. Mensen leven veelal binnen omwille van het werk, hobby’s en het sociale leven.

Een extra moeilijkheid is dat blootstelling aan de zon het risico op huidkanker verhoogt. Blootstelling aan de zon verhoogt het risico op huidkanker. Het is daarom belangrijk om onze huid te beschermen. Maar zonnecrèmes en dagcrèmes met een hoge beschermfactor houden ook de UV-straling tegen die de aanmaak van vitamine D stimuleert. Toch is het ten sterkste aanbevolen om ze zeker aan te brengen als je langere tijd in de zon doorbrengt.


Vitamine D kan je ook uit je voeding halen, maar dit is erg moeilijk


Vitamine D vind je slechts in een aantal voedingsmiddelen terug.

  • vette vis, bijvoorbeeld haring, sardines, makreel of wilde zalm

  • orgaanvlees, zoals niertjes en lever

  • eieren, meer bepaald in de eierdooiers

  • kaas (geringe hoeveelheid)

  • zuivel- en graanproducten die verrijkt zijn met vitamine D (meestal geringe hoeveelheden)

  • bepaalde paddenstoelen, die erg belangrijk zijn voor vegetariërs en veganisten

Wat zijn de symptomen van een vitamine D-tekort?


De symptomen van een vitamine D-tekort kunnen per persoon verschillen. Een tekort aan vitamine D kan leiden tot de volgende symptomen:

  • vermoeidheid en lusteloosheid

  • spiertrillingen of kramp

  • spierpijn

  • pijn aan de gewrichten

  • zwakkere botten en grotere kans op botbreuken of osteoporose op latere leeftijd

  • bloedend tandvlees

  • angstaanvallen

Herken je één of meer symptomen van een vitamine D-tekort? Neem dan contact op met je huisarts. Alleen je huisarts kan namelijk via een bloedtest vaststellen of je daadwerkelijk een tekort aan vitamine D hebt.


Hoe kies je het juiste supplement?

Nu duidelijk is hoe belangrijk een vitamine D-supplement is om een tekort te vermijden, is het interessant om te weten waar je op moet letten bij het kopen ervan. Als jouw supplement aan de volgende zaken voldoet, dan weet je dat je de beste keuze voor een vitamine D-supplement gemaakt hebt:

  • Het supplement is er een op oliebasis. Vitamine D is namelijk niet wateroplosbaar, maar vetoplosbaar. Daarom wordt een vitamine D-supplement op oliebasis beter door het lichaam opgenomen. In mijn praktijk kan je vloeibare vitamine D of in gelcapsules verkrijgen, telkens hoog gedoseerd. Je kan me zeker contacteren voor meer info over goeie supplementen.

  • Zorg dat jouw supplement de optimale dagelijkse dosis van 20 µg of 800 I.E. of hoger bevat. Uiteraard zal kan je voor lagere doseringen gaan. Je vindt dit soort supplementen vaak in supermarkten. De prijs ligt stukken lager, maar de dosering ook. Je zal ze dus langer of in grotere aantallen moeten innemen wat dan weer duurder uit zal komen op langere termijn indien je resultaat wenst.

  • Een supplement dat je dagelijks moet innemen zorgt ervoor dat je bloedwaarden constant blijven. Dat is een betere keuze dan een supplement dat je wekelijks of maandelijks inneemt. Ook korte boost kuren brengen weinig soelaas. Je lichaam ervaart kort na de inname een piek in het vitamine D-gehalte die dan stelselmatig weer afneemt. Het is echter beter om een constante waarde aan vitamine D in je bloed te hebben. Je neemt een vitamine D supplement ALTIJD 's avonds in. Jouw lichaam neemt de vitamine D het beste op gedurende de avond en de nacht.


Heel graag tot binnenkort!

Warme groeten, Mario


Heb je nog even nood aan een eigen moment of inzicht, plan hier onder je volgende afspraak.























102 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven